Ile przerw w pracy 12 godzinnej?

0
773
Ile przerw w pracy 12 godzinnej

Praca uszlachetnia. Takie twierdzenie obowiązuje już od lat i to oczywiście jest prawda. Niemniej jednak, według obowiązujących w świetle prawa przepisów, każdy pracownik powinien mieć przerwę w wykonywaniu swoich obowiązków. Czas trwania tej przerwy jest ściśle określony w odpowiednim regulaminie. Niestety zdarza się tak, że w poszczególnych przypadkach przepisy dotyczące tak ważnej kwestii, jaką jest przerwa są nagminnie łamane. Następstwem tego rodzaju działań jest oczywiście ciężka niedyspozycja danego pracownika, spowodowana nadmiernym przeciążeniem jego organizmu, co skutkować może poważnymi niedyspozycjami zdrowotnymi, polegającymi między innymi na: Wielokrotnych omdleniach, słabej wydajności oraz wieloma innymi czynnikami. Do takich sytuacji nie należy dopuszczać. Bezwzględnie należy stosować się do ustawowego regulaminu ustalonego w kodeksie pracy.

Ile przerw w pracy 12 godzinnej?

Ustawowo przyjęte jest, że podstawowa przerwa w pracy powinna trwać piętnaście minut, o ile czas dobowy pracy wynosi sześć godzin – art. 134 KP. Przerwa ta wlicza się oczywiście w czas pracy. Jeżeli natomiast dla pracowników przerwa piętnastominutowa nie jest wystarczająca, wówczas pracodawca może wprowadzić przerwę sześćdziesięciominutową na podstawie art. 141 KP. W takim wypadku ponieważ przerwa ta nie jest wliczana w czas naszej pracy, mamy prawo do opuszczenia zakładu pracy, w celu załatwienia jakichkolwiek spraw osobistych.

Ile przerw w pracy 12 godzinnejDodatkowo przerwa w pracy dla osób pracujących przy komputerze, a o tym wyraźnie mówi kodeks pracy wynosi pięć minut po każdej przepracowanej godzinie. Dla osób niepełnosprawnych z kolei kodeks pracy przewiduje dodatkowe piętnaście minut, o ile pracują one w wymiarze od czterech do pięciu godzin i wyżej. Taki sam przepis obowiązuje osoby młodociane. Jak widzimy, jest to temat szeroki do omówienia. Trzeba jednak przestrzegać obowiązujących norm. W takiej sytuacji, gdy pracodawca nie stosuje się do wymienionych przepisów, może ponieść bardzo poważne konsekwencje prawne z tytułu nadużywania swoich kompetencji. Gdy pracujemy ponad osiem godzin, warto zapoznać się dokładnie z przepisami w kodeksie pracy, które dokładnie wyjaśnią nam wszelkie wątpliwości, gdyby takie się pojawiły.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here