Jak przeprowadzić skuteczną analizę benchmarkingową w cenach transferowych?

0
464
Jak przeprowadzić skuteczną analizę benchmarkingową w cenach transferowych

Analiza benchmarkingowa odgrywa zasadniczą rolę w ustalaniu wartości cen transferowych – zapewnia zgodność z przepisami i minimalizuje ryzyko podatkowe. Umożliwia ona przedsiębiorstwom lepsze zarządzanie transakcjami wewnątrz grupowymi, co przekłada się na ich większą efektywność i przejrzystość finansową. Omawiamy, jak krok po kroku przeprowadzić skuteczną analizę benchmarkingową oraz przedstawimy dobre praktyki w tym zakresie.

Jak przeprowadza się analizę benchmarkingową?

Skuteczna analiza benchmarkingowa w cenach transferowych jest konieczna dla zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami podatkowymi i zarządzania transakcjami wewnątrzgrupowymi.

Aby przeprowadzić analizę benchmarkingową (nazywaną też analizą cen transferowych), należy wykonać kilka koniecznych kroków, mających wpływ na rzetelność przedsięwzięcia.

1. Identyfikacja transakcji do analizy

W pierwszej kolejności należy określić, które transakcje wewnątrzgrupowe wymagają analizy benchmarkingowej. Mogą to być transakcje towarowe, usługowe lub finansowe, takie jak np. pożyczki, obligacje czy poręczenia.

2. Wybór odpowiedniej metodologii

Następnie trzeba zastosować odpowiednie metody analizy cen transferowych – zastosowanie znajdują m.in. metoda porównywalnej ceny niekontrolowanej (CUP), metoda ceny odsprzedaży i metoda koszt plus.

Więcej o analizie benchmarkingowej, przeprowadzanej przez ekspertów CMT Advisory: https://cmt-advisory.pl/co-robimy/ceny-transferowe/analiza-benchmarkingowa/

3. Zbieranie danych porównawczych

Kolejnym krokiem w analizie benchmarkingowej jest poszukiwanie danych o porównywalnych transakcjach między niezależnymi podmiotami. Pod uwagę brane są przede wszystkim dane z komercyjnych baz danych i raportów finansowych oraz dostępne publicznie informacje.

4. Ocena wiarygodności kredytowej

W przypadku transakcji finansowych, takich jak pożyczki czy obligacje, istotne jest też uwzględnienie indywidualnego ryzyka kredytowego pożyczkobiorcy lub emitenta. Konieczne jest przeprowadzenie oceny wiarygodności kredytowej, której wynik stanowi odzwierciedlenie ratingu przedsiębiorstwa.

5. Analiza danych

Następnie przeprowadza się analizę porównawczą, obejmującą porównanie warunków transakcji wewnątrzgrupowych z warunkami rynkowymi.

6. Przygotowanie dokumentacji z wynikami analizy

Na koniec sporządzana jest szczegółowa dokumentacja, zawierająca wyniki analizy benchmarkingowej. Powinna ona być częścią lokalnej dokumentacji podatkowej (Local file) i udostępniana (w razie potrzeby) organom podatkowym.

Dobre praktyki w przeprowadzaniu analizy benchmarkingowej

Aby analiza benchmarkingowa była zgodna z przepisami, należy przestrzegać kilku kluczowych zasad:

Aktualność danych – zalecane jest korzystanie z najnowszych dostępnych danych rynkowych, aby analiza odzwierciedlała obecne warunki rynkowe.

Rzetelne źródła danych – należy korzystać z wiarygodnych źródeł danych, takich jak agencje ratingowe oraz baz danych, które dostarczających obiektywne informacje.

Dokładność analizy – konieczna jest staranna ocena porównywalności transakcji, uwzględniająca wszystkie istotne czynniki, takie jak warunki rynkowe, ryzyko kredytowe i specyfika transakcji.

Transparentność dokumentacji – w ramach analizy benchmarkingowej należy sporządzić szczegółową dokumentację, która w czytelny i przejrzysty sposób opisuje proces analizy z jej wynikami.

Zgodność z rekomendacjami OECD – zalecane jest stosowanie metod zgodnych z najnowszymi rekomendacjami OECD, stanowiących międzynarodowy standard w zakresie cen transferowych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here