Witaminy i minerały dla kobiet w ciąży

0
147
Witaminy i minerały dla kobiet w ciąży

Ciąża to niezwykły okres w życiu każdej kobiety. Od chwili poczęcia przyszła mama jest już odpowiedzialna nie tylko za siebie, ale i za maleństwo znajdujące się w jej łonie. Suplementację witaminami i minerałami warto jednak zacząć wcześniej – nawet pół roku przed rozpoczęciem starań o dziecko. Dzięki temu osiągniemy w kluczowym momencie ich odpowiedni poziom w organizmie. Co zatem warto włączyć do swojej diety?

Witaminy i minerały – must have dla kobiet w ciąży

Kwas foliowy to jedna z podstawowych witamin, o jaką powinna zadbać przyszła mama. Naturalnie znajdziemy go w warzywach, ziarnach, orzechach czy w drożdżach. Należy jednak pamiętać, że obróbka termiczna powoduje jego redukcję. Dlatego warto sięgnąć po niego w formie tabletki, gdyż odpowiednia jego ilość znacznie ogranicza wady cewy nerwowej oraz zmniejsza ryzyko poronienia. Dlatego tak ważne jest przyjmowanie kwasu foliowego zanim dojdzie do poczęcia a także w trakcie ciąży. 

Panie powinny zadbać również o odpowiedni poziom magnezu oraz żelaza. Ten pierwszy wspomaga rozwój kości dziecka oraz utrzymanie właściwego ciśnienia tętniczego. Ponadto zapobiega skurczom – w tym aspekcie lekarze często zalecają suplementację magnezem celem wyeliminowania niepożądanych spięć mięśni brzucha. Żelazo natomiast potrzebne jest zarówno mamie, jak i maluszkowi, gdyż odpowiada m.in. za transport tlenu w krwioobiegu (a wiadomo, że ciąża to czas wzmożonego wysiłku organizmu). 

Inne witaminy z grupy B – m.in. B2, B3 czy B6 wspomagają pracę gospodarki hormonalnej, która podczas ciąży przechodzi prawdziwą rewolucję. Dzięki ich odpowiedniemu poziomowi organizm szybciej dostosuje się do zmian, mogą też zmniejszyć poranne mdłości. 

Niezbędny jest także jod – powinny na niego zwrócić szczególną uwagę panie mieszkające w rejonach oddalonych od morza (gdzie zazwyczaj jest go pod dostatkiem). Jego niedobór może wpłynąć negatywnie na rozwój mózgu dziecka – może mieć ono potem problemy z nauką czy koncentracją. 

Na końcu warto wspomnieć o kwasach omega – 3 DHA oraz EPA. Podobnie jak inne wymienione wyżej witaminy i minerały służą prawidłowemu rozwojowi maluszka. Kwasy te są odpowiedzialne między innymi za układ nerwowy, prawidłowy wzrok oraz inteligencję dziecka. Mają też jednak pozytywny wpływ na mamę – mogą zmniejszyć ryzyko depresji poporodowej

Witaminy i minerały – jak je spożywać?

Oczywiście najlepiej jest łączyć zbilansowaną dietę oraz dodatkową suplementację tabletkami. Całe szczęście, że na rynku mamy dostępne specjalnie przygotowane preparaty, które zawierają odpowiednie dawki dla przyszłych mam. Warto się w nie zaopatrzyć jak najszybciej. Najczęściej zalecane jest ich spożycie po posiłku. Dzięki skondensowanej formie ich zażywanie nie jest uciążliwe. 

Odpowiednio dobrana suplementacja sprawi, że nie tylko przyszła mama będzie się czuła i wyglądała lepiej, ale także zapewni dobry start swojemu potomkowi. Często wiele pań ogranicza się jedynie do kwasu foliowego – pamiętajmy jednak, że współcześnie z powodu stresu, szybkiego trybu życia czy nieodpowiedniej diety powinno się zadbać bardziej kompleksowo o suplementację w witaminy i minerały. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here