Jak efektywnie zarządzać pracownikami poprzez pracę zdalną?

0
168
Jak efektywnie zarządzać pracownikami poprzez pracę zdalną

Zarządzanie pracownikami zawsze stanowi wyzwanie – bez względu na wielkość zespołu czy wykonywane przez niego zadania. Kiedy zespół pracuje zdalnie, może być to jednak jeszcze trudniejsze. Co zrobić, by utrzymać uwagę pracowników, gdy wszyscy znajdują się poza biurem?

Przenieś biurową rutynę do sieci

Menedżerowie na ogół raz lub dwa razy w tygodniu organizują spotkania, na których podsumowują wyniki zespołu, odpowiadają na pytania pracowników i wyznaczają kolejne cele i zadania. To dobry nawyk, który warto przenieść do sieci, gdy zespół pracuje zdalnie – umożliwiają to różnego rodzaju platformy i komunikatory. Internetowe konferencje pozwolą z jednej strony utrzymać uwagę i zaangażowanie pracowników, z drugiej natomiast – podtrzymać przyjazną atmosferę i dobry kontakt między członkami zespołu.

Niektórzy menedżerowie decydują się na wprowadzenie dodatkowych rytuałów, które mają zastąpić biurowe nawyki, takie jak np. wspólne picie kawy podczas przerwy. Alternatywą może być „wirtualna kawa” lub utworzenie w komunikatorze lub na platformie odrębnego kanału na wspólne rozmowy.

Odpuść mikrozarządzanie i zadbaj o elastyczność

Kierowanie zespołem pracującym w trybie home office wymaga większej elastyczności – trudno oczekiwać od pracowników, by w obecnej sytuacji realizowali konkretne zadania o ściśle określonych godzinach. Z tego względu menedżer zarządzający takim zespołem powinien przeorganizować pracę swoich podwładnych w taki sposób, by mogli wykonywać określone czynności w odpowiadającym im momencie. Jednocześnie w takiej sytuacji konieczne jest określenie jasnych kryteriów oceny pracy i wyników pracowników – tak, by wiedzieli, w jakich ramach czasowych powinni zrealizować powierzone zadania i od czego będzie uzależniona ocena menedżera.

Warto też odpuścić mikrozarządzanie – menedżer, który zarządza zespołem (nie tylko zdalnym), powinien wspierać samodzielne działania pracowników. Okazuje w ten sposób, że ma do nich zaufanie, członkowie zespołu z kolei czują dzięki temu większą odpowiedzialność za wykonywane zadania.

Wymieniaj się doświadczeniami z innymi menedżerami

Kierownik projektu i menedżer, któremu zależy na dobrych wynikach zespołu, powinien dążyć do wymiany doświadczeń z innymi menedżerami. Pomoże w tym dobrze zbudowana sieć kontaktów biznesowych. Networkingowi sprzyjają zwłaszcza studia MBA (https://www.studiamba.wsb.pl/), na których menedżerowie z różnych branż nie tylko poszerzają i systematyzują swoją wiedzę, ale także mają okazję do nawiązania nowych kontaktów i wzajemnego inspirowania się. Takie doświadczenia mogą okazać się szczególnie ważne także w kontekście zarządzania zespołem w nowych warunkach – w tym w trybie home office.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here